اطلاعات تماس
تلفن
آدرس : تهران، جاده قدیم کرج ، ابتدای آزادگان ، احمد آباد مستوفی ، خیابان ولیعصر شمالی
۵۶۷۱۹۰۰۶ ۲۱ ۰۰۹۸
۵۶۷۱۶۵۹۹ ۲۱ ۰۰۹۸

فکس
۵۶۷۱۹۰۰۷ ۲۱ ۰۰۹۸

تلفن همراه
۹۱۲۸۴۷۴۱۹۰ ۰۰۹۸

پست الکترونیک
دفتر مرکزی تهران،
جاده قدیم کرج ، ابتدای آزادگان ، احمد آباد مستوفی ، حسن آباد خالصه ،خیابان دستغیب، پلاک 95

آخرین اخبار و اطلاعیه های شرکت بالابر فرازبر

انواع ضربه گیرها و کفشک های آسانسور

انواع ضربه گیرها و کفشک های آسانسور :


اگر به هر دلیل کابین با سرعت حداکثر 115 درصد بیش از سرعت نامی به سمت ته چاه سقوط کند و سایر سیستم های ایمنی نیز عمل نکنند، به ضربه گیرها برخورد کرده، تا اندازه ای از شدت ضربه کاسته شده، در صورت وجود تعمیرکار در انتهای چاه او صدمه نخواهد دید. بر اساس بررسی به عمل آمده این ضربه گیرها نمی توانند پاسخگوی ضربات سنگین یا سقوط آزاد کابین باشند.

ضربه گیرها در کف چاهک و در انتهای حرکن کابین و وزنه تعادل در مرکز ثقل آنها نصب می شوند. ارتفاع سکوی محل نصب ضربه گیر ها باید حداقل 50 سانتیمتر باشد تا جان پناه مورد نیاز در انتهای چاهک تامین شود.
تعداد و نوع ضربه گیرها بر اساس ظرفیت و میزان باری که باید متوقف کنند طراحی می شود اما مقدار ضربه برخوردی به سرعت کابین یا وزنه تعادل بستگی داشته، که در نتیجه میزان فشردگی آنها محاسبه می گردد..

به طور عمده دو نوع ضربه گیر وجود دارد:

1- نوع جذب کننده انرژی: که با استفاده از فنر یا لاستیک فشرده انرژی را جذب می کند.

2- نوع مستهلک کننده انرژی: که با استفاده از سیستم های ضربه گیر هیدرولیکی انرژی را از بین می برد.

-        ضربه گیر نوع جذب کننده انرژی با یا بدون حرکت برگشتی می تواند برای سرعت های تا 1 متر بر ثانیه بکار گرفته شود.
-        ضربه گیر نوع مستهلک کننده انرژی مستقل از سرعت نامی آسانسور بکار گرفته می شود.


ضربه گیرهای جذب کننده انرژی
انرژی سنتیک باعث فشرده شدن تدریجی فنر یا لاستیک می شود که با فشرده شدن آن یک نیرو در ضربه گیر تولید شده باعث تاخیر تدریجی نیرو می گردد.
ضربه گیرهای پلی اورتان برای سرعت اسمی پایین بسیار رایج است. در این نوع ضریه گیر باید دقت کافی به عمل آید تا هیچگونه ترک و شکافی روی سطح آن ها و یا در محل نصب آن ها وجود نداشته باشد ضربه گیرهای فنری شامل  یک فنر مارپیچ با مقطع گرد یا مستطیل است که به صورت کشویی داخل یک قاب استوانه ای عمل می کند.

ضربه گیرهای روغنى مستهلک کننده انرژی
انرژی سنتیک تولیدی در این نوع ضربه گیرها با اعمال نیرو به روغن که توسط یک سری حفره تلف می شود، مستهلک می گردد. این نوع ضربه گیرها باعث ایجاد یک وضعیت ثابت به هنگام پایین آمدن دارند و به همین دلیل برای همه سرعت های آسانسور مناسب هستند.
 در ضربه گیرهای هیدرولیکی حداقل باری که باید ضربه گیر تحمل کند برابر است با وزن کابین به اضافه 75 کیلوگرم  و حداکثر آن وزن کابین به همراه بار داخل آن خواهد بود.
این ضربه گیرها دارای یک میکروسوئیچ در انتهای کورس حرکت خود هستند، در صورتیکه سیلندر ضربه گیر به این میکروسوئیچ اصابت کند برق آسانسور نیز قطع می شود.

کفشک ها

کفشک ها ریل انواع مختلفی دارند. کفشک های غلتکی و کفشک های لغزشی که این نوع کفشک از نوع ثابت و لولایی تشکیل می شود.

سطح تماس کفشک ها با ریل معمولاً از نوع پلاستیک یا تفلون است که هر چند گاه به صورت دوره ای آنها را تعویض می کنند تا از لقی آنها پیشگیری نمایند. کیفیت نصب ریل ها و کفشک ها تاثیر مستقیم بر کیفیت حرکات کابین دارد و اگر عمل نصب دقیق صورت نگیرد ممکن است باعث تکان های شدید کابین شود. هر چند اگر این تکان ها به فعال شدن سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) منجر نشود خطری برای مسافرین ندارند ولی مطلوب مسافرین نیز نخواهد بود.

کفشک های نوع لغزشی را میتوان برای سرعت های تا 2/5 متر بر ثانیه استفاده کرد ولی معمولاً برای سرعت های تا 2 متر بر ثانیه استفاده می شود.

در آسانسورهای که بار سنگین حمل می کنند پلاستیک کفشک ها از جنس سخت و در مورد آسانسورهای مخصوص حمل افراد معمولاً از جنس نرم و فنری می باشد. تا ضمن ایجاد حالت ارتجاعی باعث کاهش سرو صدای کابین و جذب انحراف های بسیار جزئی در اجرای ریل گردند. این نوع کفشک ها نیاز به گیریس کاری جهت کاهش سرو صدا و اصطکاک دارند.

در سرعت های بیش از 2/5 متر بر ثانیه  کفشک های غلتکی مورد استفاده قرار می گیرد و در سرعت های بالای 5 متر بر ثانیه ممکن است دارای ضربه گیر جهت کاهش لرزش کابین آسانسور باشند.

هنگامی که کابین آسانسور به خوبی بالانس شده باشد کفشک های غلتکی نصب شده روی کابین حرکت مناسبی را خواهد داشت و فشار زیاد به غلتک ها وارد نشده که نه تنها باعث تولید سرو صدا نشده بلکه  باعث ایجاد حرکت ضعیف آسانسور نیز خواهند شد.

نصب و تنظیم کفشک های غلتکی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید نصب آنها توسط نصاب متخصص صورت بگیرد. در کابین هایی که یوک آن ها به صورت لیفتراکی باشد (در آسانسورهای هیدرولیکی جک از کنار) عموماً از کفشک های غلطکی استفاده می شود.


کفشک هاى غلطکى (رولرى)
در سرعت های بیش از 2/5 متر بر ثانیه  کفشک های غلتکی مورد استفاده قرار می گیرد و در سرعت های بالای 5 متر بر ثانیه ممکن است دارای ضربه گیر جهت کاهش لرزش کابین آسانسور باشند.
هنگامی که کابین آسانسور به خوبی بالانس شده باشد کفشک های غلتکی نصب شده روی کابین حرکت مناسبی را خواهد داشت و فشار زیاد به غلتک ها وارد نشده که نه تنها باعث تولید سرو صدا نشده بلکه  باعث ایجاد حرکت ضعیف آسانسور نیز خواهند شد.

نصب و تنظیم کفشک های غلتکی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید نصب آنها توسط نصاب متخصص صورت بگیرد. در کابین هایی که یوک آن ها به صورت لیفتراکی باشد (در آسانسورهای هیدرولیکی جک از کنار) عموماً از کفشک های غلطکی استفاده می شود.